Intervju med engelsklÀraren Ola

L

Linnéa

Ola Brorson arbetar pÄ Mobergsskolan i VÀxjö som lÀrare i engelska och Àr en flitig anvÀndare av Nextgen Classroom. Han Àr en erfaren lÀrare, han har varit i lÀraryrket sedan 2001 och har i sin undervisning öppnat upp sig för AI-alternativen i dagens samhÀlle. Första gÄngen han testade pÄ Nextgen var pÄ sprÄklÀrarnas dag i oktober 2024 nÀr Nextgens grundare Ella visade upp verktyget. DÀr fastnade han direkt för verktyget, vilket ledde till att han strax dÀrefter började anvÀnda det i sin undervisning. 

- Jag sÄg potentialen i det och ville direkt ha inlogg för att kunna anvÀnda det, sÀger Ola Brorson. 

I sin undervisning anvÀnder han sig varierat av Nextgens olika funktioner, sÀrskilt funktionen med att skapa egna chattbottar. Han menar att chattbottarna blir som en slags extralÀrare som kan hjÀlpa till med snabb feedback, men Àven hjÀlpa individuella elever med vad de tycker Àr svÄrt.

- Bottarna svarar trevligt till eleverna och hjÀlper dem med att bygga upp sitt sjÀlvförtroende för att de visst klarar uppgiften. Varje elev kan fÄ individuell feedback, sÄ en A-betygselev kan be om feedback precis som en E-betygselev. 

Som sprÄklÀrare ser Ola Nextgen som nÄgonting vÀldigt effektivt. AI hjÀlper honom att kunna ge sina elever snabbare feedback och samtidigt hjÀlpa dem förstÀrka sina styrkor. Eleverna kan ta Ät sig av feedbacken tidigare och veta i god tid vad de behöver trÀna och Àndra pÄ. Ola menar Àven att det blir minskad arbetsbörda, nÄgonting som Nextgen sjÀlva vill ska bli möjligt med deras verktyg. 

- Min roll som lÀrare Àr att hjÀlpa mina elever att tolka. Tillsammans med AI blir mitt jobb mer effektivt och jag behöver inte lÀgga större tid pÄ sökarbetet nÀr jag lÀser igenom elevtexter till exempel. AI bearbetar texten Ät mig och jag Àr jÀtteglad att det finns, sÀger Ola. 

I undervisningen finns det alltid hinder eller trösklar man som lÀrare behöver ta sig förbi. Med hjÀlp av Nextgen har flera av Olas utmaningar i lÀrararbetet kunnat lösas. Han jÀmför med Google-dokument dÀr man kan fÀsta en kommentar och sedan vara klar, eleven löser kommentaren och gÄr vidare. IstÀllet, med hjÀlp av Nextgens verktyg, kan Ola se hela arbetsprocessen frÄn sina elever. Han fÄr pÄ sÄ sÀtt mer underlag för sin bedömning och ser om eleven faktiskt tar Ät sig av vad den ska lÀra sig. 

- Jag ser en framgÄngsfaktor genom att anvÀnda Nextgens verktyg pÄ detta sÀtt för att man verkligen kan följa sina elevers utveckling. Jag som lÀrare kan pÄ sÄ sÀtt ocksÄ fortsÀtta vara aktiv och fokuserad. 

“AI och digitaliseringen gör det den Ă€r bra pĂ„ och jag gör det jag Ă€r bra pĂ„. Tillsammans gör vi det Ă€nnu bĂ€ttre, vi mĂ„ste bara förstĂ„ konceptet. “ - Ola Brorson


Intervju med engelsklÀraren Ola | Nextgen Classroom