Intervju med engelsklÀraren Ola
Linnéa
Ola Brorson arbetar pĂ„ Mobergsskolan i VĂ€xjö som lĂ€rare i engelska och Ă€r en flitig anvĂ€ndare av Nextgen Classroom. Han Ă€r en erfaren lĂ€rare, han har varit i lĂ€raryrket sedan 2001 och har i sin undervisning öppnat upp sig för AI-alternativen i dagens samhĂ€lle. Första gĂ„ngen han testade pĂ„ Nextgen var pĂ„ sprĂ„klĂ€rarnas dag i oktober 2024 nĂ€r Nextgens grundare Ella visade upp verktyget. DĂ€r fastnade han direkt för verktyget, vilket ledde till att han strax dĂ€refter började anvĂ€nda det i sin undervisning.Â
- Jag sĂ„g potentialen i det och ville direkt ha inlogg för att kunna anvĂ€nda det, sĂ€ger Ola Brorson.Â
I sin undervisning anvÀnder han sig varierat av Nextgens olika funktioner, sÀrskilt funktionen med att skapa egna chattbottar. Han menar att chattbottarna blir som en slags extralÀrare som kan hjÀlpa till med snabb feedback, men Àven hjÀlpa individuella elever med vad de tycker Àr svÄrt.
- Bottarna svarar trevligt till eleverna och hjĂ€lper dem med att bygga upp sitt sjĂ€lvförtroende för att de visst klarar uppgiften. Varje elev kan fĂ„ individuell feedback, sĂ„ en A-betygselev kan be om feedback precis som en E-betygselev.Â
Som sprĂ„klĂ€rare ser Ola Nextgen som nĂ„gonting vĂ€ldigt effektivt. AI hjĂ€lper honom att kunna ge sina elever snabbare feedback och samtidigt hjĂ€lpa dem förstĂ€rka sina styrkor. Eleverna kan ta Ă„t sig av feedbacken tidigare och veta i god tid vad de behöver trĂ€na och Ă€ndra pĂ„. Ola menar Ă€ven att det blir minskad arbetsbörda, nĂ„gonting som Nextgen sjĂ€lva vill ska bli möjligt med deras verktyg.Â
- Min roll som lĂ€rare Ă€r att hjĂ€lpa mina elever att tolka. Tillsammans med AI blir mitt jobb mer effektivt och jag behöver inte lĂ€gga större tid pĂ„ sökarbetet nĂ€r jag lĂ€ser igenom elevtexter till exempel. AI bearbetar texten Ă„t mig och jag Ă€r jĂ€tteglad att det finns, sĂ€ger Ola.Â
I undervisningen finns det alltid hinder eller trösklar man som lĂ€rare behöver ta sig förbi. Med hjĂ€lp av Nextgen har flera av Olas utmaningar i lĂ€rararbetet kunnat lösas. Han jĂ€mför med Google-dokument dĂ€r man kan fĂ€sta en kommentar och sedan vara klar, eleven löser kommentaren och gĂ„r vidare. IstĂ€llet, med hjĂ€lp av Nextgens verktyg, kan Ola se hela arbetsprocessen frĂ„n sina elever. Han fĂ„r pĂ„ sĂ„ sĂ€tt mer underlag för sin bedömning och ser om eleven faktiskt tar Ă„t sig av vad den ska lĂ€ra sig.Â
- Jag ser en framgĂ„ngsfaktor genom att anvĂ€nda Nextgens verktyg pĂ„ detta sĂ€tt för att man verkligen kan följa sina elevers utveckling. Jag som lĂ€rare kan pĂ„ sĂ„ sĂ€tt ocksĂ„ fortsĂ€tta vara aktiv och fokuserad.Â
âAI och digitaliseringen gör det den Ă€r bra pĂ„ och jag gör det jag Ă€r bra pĂ„. Tillsammans gör vi det Ă€nnu bĂ€ttre, vi mĂ„ste bara förstĂ„ konceptet. â - Ola Brorson